Klubbtävling Hoppning 12/2-12

I söndags var det klubbtävling igen och denna gång i hoppning. Klasserna man kunde välja på var 65, 80, 90.
För att Brownie ska få mer rutin valde jag både 90 och 80.

Framridning 90 cm:
Mamma hade tagit en promenad med honom i skogen som lite uppvärmning. Jag gick lite med honom i ridhuset också och sedan satt jag upp. Väl uppsutten så kändes han lite stretig och spänd pga av alla hästar runt omkring, men det har bättrats otroligt mycket sen Pommac Cupen. Han började snabbt slappna av och sedan rullade det bara på.
Vi tog några språng på varje hinder, det kändes bra och han var lagom "svängbar". Jag valde då att höja räcket 1 dm för att testa honom. Han gjorde precis det jag trodde att han skulle göra. Han blev lång och tog inte halvhalter. Så vi red på det direkt igen och det här språnget blev jätte fint! Jag är glad över att han har börjat rätta sig lite. :)

Banan 90 cm:
Det var 2 ekipage på banan samtidigt och vi var start nummer 2. Lite typiskt för han somnar typ alltid...
Men när det var vår tur så var det väl bara att väcka honom. Öka, minska, öka, minska. Vaken!
Nu kändes han lite piggare. Banan gick bra, över förväntan faktiskt! Vi kom lite nära på första räcket men Brownie var grym och rev inte ändå. Det var en tre-kombination med också! Den skötte han galant! Sedan var det vissa hinder som han drog lite mot och ville lägga i ett högre grundtempo men det gick bra! Vi nollade grunden, äntligen, hur underbart!? Han fick beröm igenom hela banan för han har varit så trotsig på sistone men nu skötte han sig prima!

Omhoppningen bestod av 5 hinder. Oxer, mur, oxer, räcke, räcke.
De första 2 hindren på långsidan gick bra, han lyssnade på både gas och broms. Men sedan ville Brownie lite väl mycket på den maxade oxern så där gick det lite för fort för han missade halvhalten. Så där tog vi med oss övre frambommen som i sin tur slog ner den bakre. Resten av banan gick bra, han lyssnade och så men vi får jobba lite på att svänga då han blir ganska svår att styra ibland. Så 0+4 fel är jag otroligt nöjd med! :D



Framridning 80 cm:
Tänkte inte besvära Brownie med en lång framridning då jag visste att han skulle bli trött. Så jag joggade bara i gång honom och tog några språng så det kändes bra.

Banan 80 cm:
Både jag och han var väldigt trötta. Jag var ju ganska sjuk och lät som en kråka typ så jag gjorde mitt bästa.
Vi kom in lite bättre på första den här gången men på det hindret som han rev förra klassen fick jag honom inte riktigt på bakbenen så han hoppade inte upp sig så väl. Resten av banan gick bra, kombinationen också.
Så 4 fel i denna klass och jag är jätte nöjd över vad vi lyckades prestera.
Det är inte varje gång man kommer till omhoppning med Brownie! :)



Mamma fick idén att lastträna direkt efter att jag och Brownie var klara. Han lastades senast någon dag efter Värmdö-tävlingen och då gick det inget vidare. Eller betydligt bättre än 7 timmar iaf men han slappnade ju inte av. Pappa körde en bit bort till några kolonilotter i ulriksdal och där lastade mamma. Jag och pappa stod ett hundratal meter bort på helspänn och tänkte bara: gå in nu, gå in i trailern! Och det var precis det han gjorde! Han gick in utan att tveka! Jag kunde t.o.m. lasta honom också!

Ååååh, min häst har skött sig strålande heeela söndagen! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0