EB-hoppträning



Såhär ungefär såg då banan ut på Eva-hoppningen!

Vi började med att värma upp hästarna i båda varven. Jag hade skrittat fram väldigt länge så jag försökte komma åt Brownie så tidigt som möjligt. Jag jobbade på att verkligen få ihop galoppen till korta språng utan att tappa bakbenen på andra sidan ridhuset. Förra gången vi var med så kuta han nämligen som en dåre och kom tillbaka i sina gamla hovspår som galoppör. Men inte denna gång! :) Han blev hyffsat låg i nacken, lagom tycker jag, och jobbade på bra.

När vi kände oss klara så började vi trava över 3 bommar på runt spår. (En till bom vid de blåa på skissen.) Brownie undrade först varför vi skulle göra det och försökte gå utanför, så de första 2 gångerna hamnade vi ordentligt åt höger, vi började i vänster varv så det blev långa kliv. De gick bra till slut och sedan började vi hoppa över de blåa små hindrena varannan gång med travbommarna i båda varven. De låg på kanske 40cm?
Red man i vänster varv hoppade man de vänstra hindret och tvärtom. Det gällde att korta galoppsprången här så att hästarna inte bara springer och slarvar, hellre komma för nära än för långt ifrån. Dessa hoppade han jättebra!

Jag skulle bara trava av honom lite när vi var klara med uppvärmningen för att få honom lite lägre i nacken. Precis innan vi ska börja hoppa, när jag saktar av så känner jag hur min vänstra skänkel åker längre och längre ner. Hehe, mitt stigläder hade tydligen gått av(?) Det var ju precis lägligt, vilken tur att stiglädret inte gick av när vi hoppade.

Med ett nytt stigläder var vi snabbt igång igen och började hoppa på medellinjen. Vi kom i trav och skulle sedan ha 3 korta galoppsprång emellan krysset och räcket som sedan blev en oxer. Där hoppade han jättebra tycker jag och han rev inte en enda gång trots att det var lite svårt att rakrikta honom, framsteg! Han kastar nämligen ut baken till höger ibland, så det kan ställa till det lite.

För att denna text inte ska bli så mycket längre än vad den är så får ni se film istället på resten.
Jag kan säga att jag är nöjd med tanke på hur det gick förra gången. Då rev han väldigt mycket och var ganska okontrollerbar. Nu gäller det bara att han ska få lite mer "power" i sina språng så att det inte blir så "lojt".

Det bästa med lektionen var att Eva sa att han har bättrat sina framben ordentligt sen sist, nu rev Brownie inte ett enda hinder med frambenen! :D


I banan fick vi ett pet för att jag inte höll om ordentligt, det ser man t.o.m. ;P

En annan sak som Eva sa är att jag måste bli mera konsekvent vid landningen. Han får inte välja vägen själv och dra inåt. Det kan jag verkligen hålla med om, så det blev lite styra i språnget men nu är det bara att fortsätta träna när man får nyttig kritik från utomstående!
Det tror jag är väldigt bra för utvecklingen, att försöka träna för olika människor! Alla har ju något att komma med som kanske inte den andre ser? :)

Kommentarer
Postat av: Fanny

Det såg kanon ut! :)

Brownie har verkligen blivit duktig i hoppning

2012-01-23 @ 22:25:56
URL: http://fannyponny.blogg.se/
Postat av: Miccan

Tack Fanny, vad snällt! :D

2012-01-24 @ 16:19:27
URL: http://miccansfrk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0